Tafelmethode met Stoplichtkaartjes
Heeft uw zoon/dochter moeite met het automatiseren en memoriseren van de tafels? Dan is de tafelmethode met stoplichtkaartjes in combinatie met de materialen van de rekenbootcamp misschien de oplossing. Hieronder volgt een korte uitleg over deze methode. Bij Leuk Leren Waddinxveen kan uw zoon/dochter geholpen worden met het automatiseren en memoriseren van de tafels.
Tafelmethode met stoplichtkaartjes:
Bij deze methode staan inzicht, automatiseren en memoriseren centraal! Het is belangrijk dat kinderen niet alleen het trucje kennen. Inzicht en toepassen van de tafels in een context zijn ook van belang. en daarvoor wordt gebruik gemaakt van de kleuren van het stoplicht.
Waarom is het belangrijk dat de tafels geautomatiseerd worden?
Tafels komen bij veel onderdelen van het rekenen voor. Hierbij valt te denken aan:
- Vermenigvuldigen
- Deelsommen
- Breuken
- Procenten
- Verhoudingstabellen
- Meten
Achtergrondinformatie
De Tafelmethode met Stoplichtkaartjes is bedacht door Els Roessingh-Van Iterson in de vorige eeuw. Esther Monfils heeft het stokje van haar overgedragen gekregen in 2008. De 1x, 10x, 5x structuur als kapstok van de tafels is de basis in de Tafelmethode met Stoplichtkaartjes. Middels de metafoor van een stoplicht leren kinderen vanuit de 1x, 10x en 5x structuur (de groene kaartjes) het een of twee groepje(s) meer of minder principe (oranje en rode kaartjes). Naast het noemen van de tafels, de auditieve input, is er ook aandacht voor het zichtbaar maken van de tafels, de visuele input, en het ervaren, de kinestetische input.
Door deze methode verkrijgen leerlingen inzicht, ze worden een rekendenker zou je kunnen zeggen, waarbij een aantal denksturende vragen centraal staan. In deze methode is er naast inzicht ook aandacht voor automatiseren én memoriseren. Automatiseren is een proces van opeenvolgende handelingen en memoriseren is het direct weten of benoemen. In tafeltaal is de tafel 5x4 geautomatiseerd als de leerling denkt 'dat is de helft van 10x4, dus 20' en gememoriseerd als '20' direct uit het geheugen kan worden opgeroepen. Door het automatiseren van de denkstappen die achter de gekleurde kaartjes schuilgaan, wordt uiteindelijk toegewerkt naar memorisatie. Oefeningen en herhaling is daarbij heel erg belangrijk.
Voor meer informatie over deze methode; klik op de button!